Máme veľký prehľad cien pohonných hmôt. Dopravcovia volajú po ďalšej finančnej pomoci

Vodiči majú ceny pohonných hmôt stále na očiach a ich zvýšenie si tak nemožno nevšimnúť. Čo na to hovoria dopravcovia?

Ceny pohonných hmôt sa stále zvyšujú vzhľadom na súčasnú situáciu a tiež stále rastúcu infláciu. Tento fakt má vplyv ako na obyvateľstvo, tak predovšetkým na dopravcov a mnohých ďalších podnikateľov a firmy. Vláda sa preto snaží túto situáciu riešiť rôznymi úľavami.

Aleš Willert, generálny riaditeľ skupiny C.S.CARGO, uviedol, že prakticky od polovice minulého roka rieši zdražovanie všetkých ich vstupov av posledných týždňoch bezprecedentný rast cien pohonných hmôt. Aj napriek ich všetkým snahám o maximálnu efektivitu prevádzky je situácia neudržateľná a ako aktívni členovia združenia ČESMAD poznajú situáciu z pohľadu malých a veľkých dopravcov a vie, že sa situácia v dopravných firmách dramaticky zhoršuje. Aleš Willert uvádza tento príklad, keď kvôli zdraženiu dopláca v C.S.CARGO aktuálne na jedno vozidlo niečo medzi 50-70 tisíc korún mesačne, čo pri ich flotile o veľkosti cca 350 áut znamená 15-18 miliónov korún mesačne navyše. Je to zásadný nápor na cash-flow, pretože obvyklá splatnosť faktúr za naftu je 14 dní a splatnosť úhrad od zákazníkov je najčastejšie 60 až 90 dní. Zároveň sa kvôli tomuto oneskoreniu dostávame do straty. Rovnakú situáciu zažívajú aj ostatní dopravcovia, dopĺňa.

Čo sa dozviete v článku
Aké sú aktuálne vládne opatrenia?
Dopravcom by pomohla priama finančná pomoc
Ceny benzínu a nafty v Prahe
Koľko stojí benzín a nafta v Brne?
Za koľko natankujete v Žiline?
Pozrite sa na grafy s vývojom cien
Koľko stojí liter benzínu a nafty v Plzni
V Liberci ceny prekračujú hranicu päťdesiatich korún
Ako to vyzerá s priemernými cenami?
Aké sú aktuálne vládne opatrenia?
Ako sme písali, v reakcii na rýchlo rastúce ceny pohonných hmôt vláda v marci rozhodla, že drobným podnikateľom a firmám uľaví zrušením cestnej dane pre vozidlá do 12 ton a taktiež boli všetkým poplatníkom zrušené zálohy na cestnú daň. Následne minister financií Zbyněk Stanjura vo štvrtok 24. marca rozhodol o generálnom pardone v podobe odpustenia úrokov z omeškania a z pokosenia na DPH, teda o odložení platieb DPH až do 31. októbra 2022 pre podnikateľov v doprave. Medzi ďalšie opatrenia, ktoré sa týkajú pohonných hmôt, patrí zníženie spotrebnej dane o 1,50 Sk za liter pohonných hmôt od 1. júna od 30. septembra. Pomocou už skôr schválených opatrení očakáva vláda zníženie celkovej ceny až o 4,50 Sk za liter. V súčasnej dobe sa štátu odvádza spotrebná daň vo výške 12,84 Kč z litra benzínu az litra nafty je to 9,95 Kč. Vláda tiež zrušila povinnosť primiešavať biozložku do nafty.

Na serveri Mesec.cz písali: Benzínová a naftová drahota. Z čoho sa skladajú ceny pohonných hmôt?
Dopravcom by pomohla priama finančná pomoc
Združenie dopravcov ČESMAD Bohemia podotýka, že zníženie spotrebnej dane o 1,50 Kč je minimum požadovanej EÚ a jedná sa o dôležitý krok k obnoveniu konkurencieschopnosti českých dopravcov voči zahraničným firmám. Bohužiaľ však bude trvať len od júna do septembra a oni budú rokovať o tom, aby bolo trvalé. Podľa Aleša Willerta vyššie popísané opatrenia reálne dopravcom nepomôžu, navyše kontrola marží čerpacích staníc toho veľa neodhalila. Mnoho dopravcov (predovšetkým tých menších, ktorých je ale v SR väčšina) je naozaj ohrozených aktuálnymi cenami nafty a hrozí, že zo dňa na deň nevyjdú. Doprava tovaru aj osôb v štáte začína byť ohrozená, dodáva.

ČESMAD uvádza, že štvrtina dopravných firiem avizuje, že zastaví činnosť do dvoch mesiacov, pretože im stále vznikajú straty, keď potrebujú dlhší čas na prenesenie vysokých cien nafty do cien za dopravu. Problémom dopravy sú extrémne nízke marže len dve až tri percentá a nízka odolnosť, a to je dôvod, prečo ČESMAD trvá aj na svojej druhej požiadavke, ktorou je priama finančná pomoc, ktorú už realizujú napríklad vlády Francúzska, Talianska, Írska alebo Španielska. Štvrtine českých dopravcov hrozí, že do dvoch mesiacov skončí. Tým by bola vážne ohrozená dostupnosť dopravných služieb a znamenalo by to aj vážny prepad príjmov štátu. Veď za jeden kamión český dopravca odvedie štátu ročne 800 tisíc korún na odvodoch, zatiaľ čo cudzie len 70 tisíc korún za mýto, komentuje prezident združenia ČESMAD Bohemia Josef Melzer.

Self-service filling station. A man using a touchscreen

V C. S. CARGO majú u väčšiny veľkých zákazníkov takzvané naftové doložky, čo v normálnej praxi znamená, že sú schopní zodpovedajúcim pomerom prenášať cenové pohyby nafty do cien zákazníkom. Dnešná situácia sa ale úplne vymyká bežnému fungovaniu a naftové doložky neumožňujú reagovať dostatočne rýchlo. Nastáva tu neakceptovateľné časové oneskorenie, kedy celý náklad na PHM nesú v prvých mesiacoch oni ako dopravcovia. Situáciu intenzívne riešia s ich klientmi a samozrejme aj v súvislosti s dlhodobým rastom cien ďalších vstupov dochádza k zdražovaniu ich služieb.

Exit mobile version